Architectuur die gewoon architectuur is

OFFICE KGDVS revolutionair noemen is als een open deur intrappen om vervolgens te struikelen over de uitpuilende prijzenkast. Het Brusselse architectenbureau van Kersten Geers, David Van Severen is uitgegroeid tot een speler van wereldformaat, bekend om zijn experimentele en gedurfde ontwerpen.

Een speler van wereldformaat

OFFICE KGDVS revolutionair noemen is als een open deur intrappen om vervolgens te struikelen over de uitpuilende prijzenkast.  Het Brusselse architectenbureau van Kersten Geers, David Van Severen is uitgegroeid tot een speler van wereldformaat, bekend om zijn experimentele en gedurfde ontwerpen. Met LOOF richten ze hun artistiek oog nog eens op de heimat, meer bepaald op Kortrijk, waar OFFICE de Vlaamse variant neerzet van de vermaarde Californische Case Study Houses.

Inmiddels is OFFICE KGDVS uitgegroeid tot een van de succesvolste architectenbureaus van ons land. Het wordt zelfs wereldwijd geroemd als een van de meest originele stemmen in de hedendaagse architectuur. Het Brusselse bureau won tal van prijzen en realiseerde gebouwen in alle uithoeken van de wereld. Wat alle projecten verbindt, is de grafisch verfijnde, atypische vormentaal die verder kijkt dan het pure gebruik of de sfeer van een ruimte.

Case Study Houses in Kortrijk

Ontwerpen van OFFICE KGDVS keren terug naar de pure vorm. Je kan ze speciaal of sculpturaal noemen, maar nooit theatraal. Geers en Van Severen maken anti-spektakelarchitectuur die de dingen voortdurend in vraag stelt en in dialoog gaat met omgeving en gebruiker. Illustrerend voor die benadering zijn de woningen die het bureau heeft ontworpen in het kader van de ontwikkeling LOOF in Kortrijk. Dit gemengde project situeert zich in de historische parktuin van het voormalige AZ Groeninge, die wordt omgetoverd tot een bruisende buurt waar wonen, werken en winkelen samenkomen. De site was vroeger een afgesloten stadsdeel waar je in een grote bocht omheen moest. Straks wordt het een volledig doorwaadbaar en groen woondomein met een prachtig fietspad als centraal verbindingselement met de rest van de binnenstad.

Het is een bijzonder project’, vertelt Jan Lenaerts, partner bij OFFICE en de stuwende kracht achter de realisatie. ‘Niet enkel vanwege de omvang en bijzondere geschiedenis van de site, maar ook omwille van de urbane ontwikkeling. Alle credits voor WEST8, dat een bijzonder ambitieus landschapsplan heeft gerealiseerd. In LOOF is de onbebouwde ruimte even belangrijk als de bebouwde.

Het is een heel open en menselijk ontwerp, opgevat als een soort van schiereiland midden in de stad. Die context is heel bepalend geweest voor ons werk. We zijn hier vertrokken van de vraag ‘wat betekent het om te wonen in een park’? De verwevenheid tussen binnen en buiten, tussen gebouw en de binnentuin staat centraal en is met open vizier benaderd.’

Verankert in het park

Het ontwerp bestaat uit vijf losse woongebouwen die verbonden zijn met elkaar door de repetitieve vorm, vederlichte staalstructuur en het opmerkelijk open en luxueus karakter. Kamerhoge glaspartijen en genereuze terrassen verankeren de units in het park. Vloeren, wanden en zelfs plafonds bestaan uit marmer en natuursteen. Het concept lonkt naar het modernisme van de Case Study Houses, die zich ook kenmerken door stalen structuren, verhoogde raampartijen en uitgesproken binnen-buitenrelaties.

Wat Neutra, Koenig, Eames en verwante toparchitecten tussen 1945 en 1966 in Californië deden, transponeert OFFICE KGDVS zo naar Vlaanderen. ‘Het idee is dat de woningen het parklandschap bevolken, in plaats van er vast in verankerd te zijn’, aldus Kersten Geers en David Van Severen. ‘De terrassen spelen daarbij een belangrijke rol. Het zijn bijna buitenkamers die heel mineraal zijn uitgevoerd. Eigenlijk vormen de stalen constructies en grote terrassen het kader. Wat daarbinnen gebeurt, kan je als bewoner volledig vrij invullen.

Het zijn hedonistische gebouwen die gedijen middenin een genereus, glooiend landschap dat reikt tot aan de Loofstraat. Elk gebouw kan mee evolueren met het leven van de gebruiker en de bestemming van het park.’