De uit Brussel afkomstige Adolphe Pirenne (1876–1932) kreeg als een van de eerste bouwmeesters de kans om, via de wedstrijdformule, nieuwe cottages te ontwerpen in het Zoute. Hij had zijn strepen al bewezen in Duinbergen. De eerste cottages werden gebouwd in het Britspad en de Helmweg. Langs het Vlaamspad kwamen eerder landelijke villa’s geïnspireerd op de Vlaamse polderhoeven. Pirenne tekende de plannen van alle villa’s die werden gebouwd tussen 1909 en 1914. Hij liet ook zijn eigen villa bouwen in het Vlaamspad. De tuinen kregen veel aandacht, en werden aangelegd overeenkomstig de grootte van de villa. De percelen werden afgebakend door lage omheiningmuren in baksteen en onder broken door smalle pijlers afgedekt met tegels in gebakken aarde. Een houten dwarslat tussen de pijlers en een aangeplante haag achter het muurtje maakten het beeld volledig. De tuin zelf kreeg een Engels karakter met onregelmatige bloemperken en onopvallende paden.
Knokke Le Zoute en zijn architectuur
In 1912 schreef de Compagnie een wedstrijd uit voor het ontwerpen van een cottage. In de tijdschriften Tekhné, Le Home en Le Cottage werden de initiatieven van de Compagnie uitvoerig beschreven.
De anglo-normandische stijl kwam in het Zoute sterk tot uiting.
De gevelopbouw van de Anglo-Normandische cottage werd gekenmerkt door een eenvoudige onderbouw in baksteenmetselwerk met plint. De bovenbouw bestond uit puntgevels met typisch vakwerk, of simili (namaak vakwerk). De grote dakvlakken werden doorbroken met dakvensters. De bouwvoorschriften waren eensluidend. Er werd gestreefd naar een uniek villapark met eenheid in architectuur. De Compagnie hield zich aan die regels en liet slechts sporadisch een ‘modern’ project toe. De landhuizen kregen ramen uit kleine ruithouten met glas in lood en rechthoekige verdelingen. De Vlaamse dakpan primeerde boven de platte duurdere daktegel. Bij de grotere cottages was een brede schouwpartij belangrijk in de gevelopbouw. De meeste villa’s werden niet volledig in het wit geschilderd. In het vakwerk kwamen de bakstenen vlakken echter goed uit in contrasterend wit. De vensterluiken droegen bij tot het landelijke karakter van de woning.
Een vleugje modernisme
Na Wereldoorlog I werd de cottagebouw verder gepromoot. Pas eind de jaren twintig kwam er een nieuwe bouwstijl aanwaaien. Art-deco-elementen kregen meer aandacht in de gevelopbouw en hier en daar kwamen bepleisterde gevels en sporen van het ‘modernisme’ tot uiting.
In het interbellum werd geleidelijk aan afgestapt van vakwerk. Het had geen constructieve waarde en was enkel een sierelement. Architecten als Joseph en Luc Viérin specialiseerden zich in grote villa’s, witgeschilderd en voorzien van bruinrode daktegels of rieten daken.
Henry van de Velde
In het interbellum beleefde het modernisme een bloeiperiode in Knokke en Het Zoute. De vernieuwers waren onder andere Léon Stynen, Huib Hoste, Gaston Eyselinck, Léon H. De Koninck en Henry van de Velde. Deze bouwstijl kenmerkte zich door het sobere ontwerp van de gevelplannen, de platte daken, de grote glazen oppervlakken en de brede daklijsten.
In 1931 werd een dubbele villa op de zeedijk gebouwd. Van de Velde kreeg toelating een ‘plat dak’ te voorzien. Het bouw werk kreeg donkerkleurig metselwerk met afgeronde hoeken en heel verzorgd voegwerk. De metalen buisleuningen aan de hoekterrassen gaven het geheel het uitzicht van een boot. Heel specifiek waren de ongeschilderde gevels. Symmetrie en horizontalisme kwamen in het ontwerp ten volle tot uiting. De donkere baksteen stond in fel contrast met de brede over kragende daklijst. De binneninrichting werd in de loop der jaren grondig aangepast aan de normen en comfort van de tijd. In de achtergevel werden garages voorzien. De tuinmuurtjes werden opgetrokken in dezelfde donkerkleurige baksteen en voorzien van metalen buisstructuren. Het gebouw staat nog steeds in relatie met de zee, wat uiteindelijk de bedoeling was van de bouwmeester en architect. De dubbele villa, gelegen op de hoek van de Zeedijk en Windrooshelling, werd in 1994 als monument geklasseerd.
Duurzaamheid en Hedendaagse Luxe
In de jaren zestig en zeventig richtte Compagnie Het Zoute zich op de wederopbouw en uitbreiding van Het Zoute met modernistische invloeden. Deze periode werd gekenmerkt door de bouw van ruime appartementencomplexen en luxueuze villa's, ontworpen om comfort en een modern levensstijl te bieden.
Deze moderne villa's en appartementen combineren minimalistische esthetiek met duurzame bouwpraktijken. Ze zijn ontworpen om naadloos te integreren in het historische landschap van Het Zoute, met behoud van de charme van de omgeving.
Compagnie Het Zoute heeft een cruciale rol gespeeld in de transformatie van Het Zoute, Knokke. Hun projecten weerspiegelen de evolutie van architecturale trends en technologieën, met een voortdurende focus op luxe, innovatie en duurzaamheid. Van modernistische appartementen en postmodernistische uitbreidingen tot hedendaagse, duurzame ontwerpen, blijft Compagnie Het Zoute een pionier in de Belgische kustarchitectuur.